Globale Online MarkedsPladser

Saleship er det konkrete produkt skabt ud af et unikt samarbejde mellem dansk erhvervsliv og forskningsinstitutioner. Saleship skabes i samarbejde med Industriens Fond, CBS og DI Handel.

Saleship er, som IT-partner, en integral del af projektet E-eksport via online markedspladser har til formål at hjælpe danske virksomheder til at højne deres eksport via digitale salgskanaler og sælge på globale online markedspladser (GOMPs). Vi leverer løsningen som skal forbinde danske e-handlende til de globale markedspladser og deres enorme kundebaser.

Ifølge en undersøgelse fra Danmarks Statistik udgjorde danske virksomheders samlede omsætning via web-salg til udlandet blot 2%, hvilket placerer Danmark på en 26. plads i Europa. Det er projektets mål at forhøje dette tal.

Online markedspladser er allerede og forventes at fortsat være en vigtig salgskanal i fremtiden og det er derfor kritisk, at danske virksomheder får tilegnet sig kvalificeret viden om disse, samt værktøjer/metoder, så de kan træffe en forretningsmæssig beslutning om, hvorvidt de ønsker anvende disse.

E-eksport Via Globale Online Markedspladser
Industriens Fond
DI Handel
Copenhagen Business School

Projektets målgrupper er danske B2B virksomheder (producenter og handels-virksomheder), der potentielt kan afsætte produkter på online markedspladser og gælde såvel iværksættere som etablerede virksomheder, både med og uden etableret e-handel.

Projektet indeholder 7 aktiviteter der skal bidrage til at højne virksomhedernes vidensniveau om online markedspladser.

  1. Kortlægning af danske virksomheder holdning til og barriererne for at e-eksportere via online markedspladser
  2. Kortlægning af de potentielle online markedspladser for e-eksport i 12-15 udvalgte eksportmarkeder
  3. Udvikle værktøj til at afklare virksomhedens forretningsmæssige konsekvenser til e-eksport
  4. Udvikle værktøj til at matche potentielle online markedspladser ift. virksomhedens forretning
  5. Design og udvikling af e-eksport platform
  6. Udvikle forretningsguide for e-eksport på online markedspladser
  7. Formidling af best business e-eksport cases

Hele projektet og dets aktiviteter forventes at være afsluttet inden udgangen af 2020. Projektets adresse er https://www.onlinemarkedspladser.dk/

Furnhouse

Vi ønsker at fortsætte med at opbygge vores internetsalg, og forventer at omsætningen vil være delt 50/50 mellem detailsalg og internethandel inden for fem år.

Vi var nødt til at skabe et fuldkomment nyt indhold for vores produkt, herunder detaljeret information, nye billeder af produkter og virksomhed. Vi har været nødt til at være opmærksomme på krav til emballering, vi har måtte opbygge et logistiksystem til helt anderledes leverancer, hvilket bestemt har haft en effekt på den stigende omsætning.

Lucie Kimlova, Furnhouse
Libratone

“Hvis du er et brand, der ikke har den største synlighed og ikke er særlig kendt globalt, og du tror, at du kan sælge gennem et par klik og en reklame fra dit website til din webshop, bliver det meget udfordrende at hamle op med de store markedspladser som Amazon.

Man må kigge på hele strategien. Vi besluttede os for at lukke webshoppen. Den var både dyr og gammeldags. Den var produktet af en masse add-ons og lappeløsninger.”

Alex Oberberg, Libratone
Thürmer Tools

”Efter en måned har vi solgt for 1.000 kr., og jeg var skuffet. Er I klar over, hvor meget data der er gravet ud af virksomheden, som vi i øvrigt ikke havde på forhånd. Er I klar over, hvor meget tid det har taget? Efter endnu en måned havde vi solgt for 2.500 kr. og måneden efter igen solgte vi for 5.000-6.000 kr. Så ringede jeg til Amazon og sagde, nu gider vi ikke mere, det her går for langsomt, vi vil hellere finde en anden grossist. Amazon sagde: ”Nej nej, kan du ikke se, det vokser jo eksponentielt”

Erick Thümer, Thürmer Tools